lördag 18 augusti 2012

Mycket nytt i Skåne med allt på ett kort


Sommaren är kort - och Sommarkort också.
Nu gäller det sista inte längre.
Men där hann jag ta igen lite från Skånetrafiken.
Förra sommaren åkte jag på jo-jo med reskassa när j
ag skulle till stan.
Tyckte pengarna försvann fort trots att jag inte gjorde så
många resor.
Det var innan jag fick info om att man måste säga till på buss 6 att man tänker byta till 4:an i Bunkeflostrand. Annars åker man på dubbel betalning!
Det är fler än jag som gjort det.

Men i år köpte jag Sommarkortet. Här skulle det åk
as! Och inte bara i stan.
Finessen är att det gäller på buss och tåg i stor del av Skåne. Till Ystad, Simrishamn, Kristianstad, Helsingborg…
Det betyder också mycket nytt. Som station Hylle, citytunneln och Pågatåg.
Med tåget till Ystad blir det nya upptäcker. Oxie, Svedala, Skurup, Svarte… - spännande orter dit jag aldrig kommit med
tåg.
I Ystad stannar tåget nästan mitt i smeten. Hamnen och båtarna åt ena hållet, centrum och gågatan åt det andra.
När vi sitter där på en servering så kommer tuff-tuff-tåget. Alla turiststäder har ett tuff-tuff-tåg och det här var nog ute i Wallanders spår.
Och så sitter någon där på tåget och vinkar.
- Vem var det?
- Det var ju hon på Strandhem!
Sen kom vi överens om att det vara ”hon på Stra
ndhem” utan att egentligen kunna placera vem och var hon bor.
I Helsingborg hann jag njuta av den suveräna strandpromenaden som skapades till bomässan H99.
Glassigt, tjusigt, sol och båtar, serveringar med den mesta käket.

Vad
har det här med Strandhem att göra?
Ingenting alls, egentligen.
Men det är suveränt när den hårt kritiserade buss 6 funkar och man kan flänga runt i hela Skåne bara genom att vifta med ett Sommarkort.
Nästa sommar ska det blir mera åkande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar