tisdag 23 oktober 2012

Fröken Grön vill alltid ha något kul på gång


 Alla har sett de handskrivna skyltarna utmed Naffentorpsvägen:
Fröken Grön.
Ofta sitter också lappar på vår anslagstavla.
Fröken Grön lockar med något varje helg i Dala gård invid Naffentorpsvägen.

Fröken Grön är Barbro Karlsson (bilden) som alltid finns på plats när det är öppet.

Barbro hade länge haft idén om det här. Tidigare bodde hon i Höör och i stationshuset fanns en butik där konsthantverkare och hemslöjdare kunde hyra plats.

I den gamla skånegården Dala gård hittade Barbro lokalerna hon sökte.
Miljön i gården ser hon som en kontrast till alla köpcenter som växer upp.

Ï gården och ladans råhet visas allt i en charmig röra där ögonen får leta för att hitta fynden: kläder, stickat, virkat, glas och porslin, lite möbler, tavlor, presentartiklar och massor av loppisprylar.
Och små burkar med Stinas olika typer av himmalagad sylt.
Kaffe och kaka finns alltid att köpa och ibland även något lotteri.

I Barbros del av gården finns nu fyra rum. Ett ”bombhål” (bild) har slagits upp och öppnat för ett rum med
konferensbord och i rummet efter finns Lisbeths shop.
En trappa upp på loftet har en annan person öppnat outlet. Än så länge är det mest olika krukor - och jultomtar förstås. Sådana hittar man alltid på outlets.
I söndags var det en jätteloppis i andra delen av gården.
Så vill ägaren det ska vara med många olika levande verksamheter.

 
Nu har Barbro byggt upp sitt i team med konstnärer och några som arbetar med sömnad.
I somras var det bland annat kurser i att måla tavlor och att gjuta saker i betong.
Snart kommer Barbros nästas satsning: KUL.
Det står för konst, underhållning, lustigt.
Mindre grupper på 6-15 personer, som företag, konferenser, möhippor/svensexan, födelsedagar och liknande ska samlas några timmar där alla får delta med lite kul.

4 kommentarer:

  1. Det är jättetrevligt att du har skrivit om mig och mina projekt. Det är också många från strandhem som har varit och besökt mig. Mitt KUL-projekt drar ut på tiden men jag ska försöka köra igång nu i vår. Jag skulle haft öppet hus nu på lördag men har drabbats av influensan så jag måste ställa in. jag skjuter på det två veckor. Då sätter jag upp lappar hos er igen på strandhem och kanske i lådorna också. Ha det jättebra! Barbro

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera