måndag 24 juni 2013

Erik har firat 70 midsomrar på Strandhem

Erik och Anna vid huset.
Midsommarafton var strålande som den ska vara - sol, massor av folk vid Runningen och fullt på dansande runt stången.
För många är det är tradition.
Men ingen slår nog Strandhemveteranen Erik som i år firande sin 70:e midsommar i följd på Strandhem. 
Erik har därmed bara missat de fyra första åren.


Här skriver Erik själv om sina midsomrar:

"Så, ännu en midsommarafton att minnas. Detta blev min 70:e i obruten följd.
Den första var 1944 då vi satt i trädgården utanför mina föräldrars halvfärdigbyggda hus.
Men jag fick ingen snaps (6 år gammal), men jag har tagit igen det senare.
Några år - och det var före Annas tid - så ordnade jag det så, att vi drack 7 sorters brännvin midsommarafton i stället för 7 sorters blommor under huvudkudden.
Jag minns inte vad jag sedan drömde.

Midsommarafton 1978 satt jag hos mina föräldrar och var väl inne på min andra gin och tonic, när min syster Märtha kom in och berättade att hon varit och sett midsommarbålet och då pratat med vår granne Anna som hade undrat om inte Erik var här ute, hon ville gärna dansa med honom. 

Jag gick då - efter att ha slutfört min grogg - till dansbanan och träffade Anna och bjöd upp, och på den vägen är det. Det var inte min danskonst hon föll för i alla fall.
Också en midsommarafton några år senare blev Anna fru Olsson.

Det var 1942 som mina föräldrar köpte tomt 191 för att odla potatis och grönsaker till hjälp för hushållet. Nere i källaren i Limhamn (inte på) hade vi en binge med sand där potatisen
lagrades för hela året. Framåt vårkanten var den inte rolig.
På tomten hade tidigare odlats jordärtskockor så det fick vi äta till att börja med och jag tyckte inte om det. Odlingsgränsen för bland annat jordärtskockor gick vid Fläderblomsgången, nuvarande Forsythiavägen och området ner mot sundet var länge bara äng och där spelade två
unga pojkar - grannen Gert och jag - fotboll."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar