måndag 20 oktober 2014

Bäst i Sverige - trivs på Strandhem

Jonna Bergström med sin lilla schnauzer.
Strandhem har naturen och havet i närheten.
Sveriges bästa naturfotograf har också hittat till den miljön.
Jonna Bergström har av Naturvårdsverket utsetts till Årets naturfotograf. Jonna delar priset på 20 000 kronor med systern Tammy. Jonna blev också i augusti för tredje gången utsedd till svensk mästare i undervattensfotografering.

Systrarna delar på priset som Årets naturfotograf som Naturvårdsverket utsett för 23:e gången.
- Systrarnas "förträffliga bildspråk” har tagit närbildsfotografin till nyskapande höjder. Som betraktare bjuds vi på starka intryck av små händelser den lilla världen, säger Maria Ågren, generaldirektör på Naturvårdsverket.


Jonna tar undervattensbilder, men även land. Priserna har blivit många under åren med resor till många länder och olika vatten. Tammy tar mest bilder på land.

- Ingen bild, hur bra den än är, är försvarbar om den tagits på ett sätt så att djur störts eller att miljön skadats eller i värsta fall orsakat att djur dött, säger Jonna.
Knölsvan betar av sjöbotten.

”Jag är i himlen när jag är fri och går min egen väg.
När jag tar min kamera och min hund för att gå och söka det vackra i naturen, som finns runt oss varje dag.
När jag ser den lilla scenen med min kamera som troligen de flesta personer missar", skriver Jonna om sitt fotograferande.


Jonna bodde tidigare i Limhamn, men hon sökte ett litet hus.

Det lilla huset hittade hon på Strandhem för fyra år sen. I det lilla huset trängs nu mängder av medaljer och andra priser från fototävlingar.
Med bara ett stenkast från strandängar och sund har Jonna stora möjligheter att hitta motiv i närmiljö.
Kanske får vi lite längre fram här i bloggen se några av Jonnas bilder.

1 kommentar:

  1. Gun-Britt Selander24 oktober 2014 kl. 12:25

    Kul att du uppmärksammade Jonna. På hennes hemsida kan man se helt fantastiska bilder.

    SvaraRadera