Så kan det bli när cykelbron är klar. |
Det blir den spektakulära lösningen när den ursprungliga
planen sprack.
På delen från Bunkeflostrand fram till Strandhem blir det en
hängbro – en liten kopia av Bron ute i sundet.
Sträckan över
sankmarkerna från Strandhem till Klagshamn blir en bro på pelare.
Det mesta bekostas av EU-medel.
EU-migranter kommer att arbeta med byggandet.
EU-migranter kommer att arbeta med byggandet.
Allt ingår också
i samarbetsprojektet Öresund som cykelled.
- Vi är glada för
att vi hittade lösningen, säger Hans Zykelman, projektledare på Gatukontoret.
Genom att banan går i ett känsligt naturreservat kommer vi att använda extra
miljövänligt material och arbetsmetoder.
Så kan belysningen bli. |
Banan får också en belysning som drivs av solceller.
Allt bidrog till
att EU gick in med medel.
LTH, Lunds tekniska
Högskola, och SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, i Alnarp har ett
samarbetsprojekt med forskning om vindskydd. Tanken är att cyklister vid
utsatta platser ska skyddas mot besvärande vind. En del av vad de kommit fram
till ska testas på banan i strandängarna.
Allt sker som en medveten satsning kring
EU:s miljöpolitik vilket ger stöd till kommunikationsåtgärder och kampanjer.
På värnet byggs en sitt- och utsiktsplats. |
- Vi kommer inte
bara att bli Sveriges främsta cykelstad, utan även internationellt känd, säger
Zykelman.
- Vi räknar med studiebesök från hela världen för att hämta
inspiration.
Strandhemsvägen blir anslutningsled för de som vill köra av och på banan från Klagshamnsvägen.
Strandhemsvägen blir anslutningsled för de som vill köra av och på banan från Klagshamnsvägen.
Räcket stör inte utsikten. |
Banan går vidare
på utsidan av vallen i samma höjd. På sidorna byggs ett diskret räcke av stål
som inte ska störa de boendes utsikt över sundet.
I ett första
förslag var det tänkt banan skulle gå på vallen i Strandhem. Men den är ett
populärt vandringsstråk för de boende.
- Vi vill gärna
uppmuntra både gående och cyklister, därför kommer banan att gå strax utanför
vallen och vi får en kombination av gång- och cykelbana. Det är en viktigt
miljö- och hälsoaspekt, säger Zykelman.
Farkost för att köra ut brosektionerna. |
- För att föra ut
bropelarna och sektionerna i den vattensjuka och känsliga miljön ska en farkost användas som bland annat utnyttjats vid projekt i
träskmarkerna i Everglades i Florida.
Får jobb i stället för att tigga. |
Här går
kommunen in med ett annat delprojekt: arbetet ska utföras av EU-migranter!
- Vi är glada för
att vi hittade den här lösningen, säger socialnämndens Kerstin Miganderson. I stället för att
tigga får de ett värdigt arbete och en inkomst.
Arkitekten som
skapade planket vid busshållplats 6 på Klagshamnvägen är inkopplad som konsult. Även
entreprenören M J Eriksson får en stor roll.
-Vi har haft
flera goda samarbeten och båda har visat stor skicklighet och bidrar med spetskompetens, säger Zykelman.
Från början var
det tänkt att leden skulle gå från Bunkeflostrand i övre delen av strandängarna
och fram i höjd med Hyacintvägen på Strandhem, Strandhemvägen ner,
Isblommevägen fram till strandängen, vidare upp utanför vallen till i höjd med
Dahliavägen och sen över strandängen bort till Klagshamn.
Olika
ägarförhållanden av marken och den känsliga miljön strulade till det. Men med
cykelbanan på en bro är de problemen lösta.
Hans Zykelman är
själv en flitig cyklist som gärna trampar sträckan från bostaden Tygelsjö till
jobbet i Malmö.
- Nu blir det ju
en extra trevlig tur när jag kan ta svängen ner förbi Strandhem. Till stan har
jag den fina morgonsolen över sundet och hemåt på kvällen är den på svagt
nedgående.
- Och kanske kan
jag stanna till för ett snabbt dopp vid er fina brygga.
I dag klockan 13
är samfällighetens styrelse kallad till gatukontoret för att få information om
projektet.
Haha kul idé
SvaraRadera