onsdag 1 april 2015

Cykelbanan kommer att gå på en bro!

Så kan det bli när cykelbron är klar.

Nu kommer cykelbanan Bunkeflostrand-Klagshamn som ska gå förbi Strandhem – och den kommer att gå på en bro! 
Det blir den spektakulära lösningen när den ursprungliga planen sprack.

delen från Bunkeflostrand fram till Strandhem blir det en hängbro – en liten kopia av Bron ute i sundet.
Sträckan över sankmarkerna från Strandhem till Klagshamn blir en bro på pelare.
Det mesta bekostas av EU-medel.
EU-migranter kommer att arbeta med byggandet.

Allt ingår också i samarbetsprojektet Öresund som cykelled.
- Vi är glada för att vi hittade lösningen, säger Hans Zykelman, projektledare på Gatukontoret. Genom att banan går i ett känsligt naturreservat kommer vi att använda extra miljövänligt material och arbetsmetoder.
Så kan belysningen bli.
- Vi hänvisade också till cykelbanan är en pålitlig och billig förbättring av folkhälsan, säger Zykelman.
Banan får också en belysning som drivs av solceller.
Allt bidrog till att EU gick in med medel.

En idé till vindskydd.
LTH, Lunds tekniska Högskola, och SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, i Alnarp har ett samarbetsprojekt med forskning om vindskydd. Tanken är att cyklister vid utsatta platser ska skyddas mot besvärande vind. En del av vad de kommit fram till ska testas på banan i strandängarna.
Allt sker som en medveten satsning kring EU:s miljöpolitik vilket ger stöd till kommunikationsåtgärder och kampanjer.
På värnet byggs en sitt- och utsiktsplats.
Den mest spännande delen blir mellan Bunkeflostrand och Strandhem. Ovanpå det gamla skyddsvärnet som ligger mitt i, byggs en platå med bänkar, tänkt för vilopaus och utsikt över sundet. Före och efter fortet byggs mindre pelare liksom en i Bunkeflostrand och strax före vår norra parkering. I pelarna förankras linorna som bron hänger i.
- Vi kommer inte bara att bli Sveriges främsta cykelstad, utan även internationellt känd, säger Zykelman. 
- Vi räknar med studiebesök från hela världen för att hämta inspiration.
Strandhemsvägen blir anslutningsled för de som vill köra av och på banan från Klagshamnsvägen.

Räcket stör inte utsikten.
Banan går vidare på utsidan av vallen i samma höjd. På sidorna byggs ett diskret räcke av stål som inte ska störa de boendes utsikt över sundet.
I ett första förslag var det tänkt banan skulle gå på vallen i Strandhem. Men den är ett populärt vandringsstråk för de boende.
- Vi vill gärna uppmuntra både gående och cyklister, därför kommer banan att gå strax utanför vallen och vi får en kombination av gång- och cykelbana. Det är en viktigt miljö- och hälsoaspekt, säger Zykelman.
Här över strandängen kommer cykelbanan att gå mot Klagshamn
Farkost för att köra ut brosektionerna.
Från Strandhem går banan vidare ut i våtmarkerna mot Klagshamn. Här blir det en liten förhöjning över vattennivån.
- För att föra ut bropelarna och sektionerna i den vattensjuka och känsliga miljön ska en farkost användas som bland annat utnyttjats vid projekt i träskmarkerna i Everglades i Florida.

Får jobb i stället för att tigga.
Brosektionerna monteras på land. Underlaget blir längsgående plankor, impregnerade på ett särskilt miljövänligt sätt, med stark slitstyrka och lång hållbarhet.
Här går kommunen in med ett annat delprojekt: arbetet ska utföras av EU-migranter!
- Vi är glada för att vi hittade den här lösningen, säger socialnämndens Kerstin Miganderson. I stället för att tigga får de ett värdigt arbete och en inkomst.

Arkitekten som skapade planket vid busshållplats 6 på Klagshamnvägen är inkopplad som konsult. Även entreprenören M J Eriksson får en stor roll.

-Vi har haft flera goda samarbeten och båda har visat stor skicklighet och bidrar med spetskompetens, säger Zykelman.

Från början var det tänkt att leden skulle gå från Bunkeflostrand i övre delen av strandängarna och fram i höjd med Hyacintvägen på Strandhem, Strandhemvägen ner, Isblommevägen fram till strandängen, vidare upp utanför vallen till i höjd med Dahliavägen och sen över strandängen bort till Klagshamn.
Olika ägarförhållanden av marken och den känsliga miljön strulade till det. Men med cykelbanan på en bro är de problemen lösta.

Hans Zykelman är själv en flitig cyklist som gärna trampar sträckan från bostaden Tygelsjö till jobbet i Malmö.
- Nu blir det ju en extra trevlig tur när jag kan ta svängen ner förbi Strandhem. Till stan har jag den fina morgonsolen över sundet och hemåt på kvällen är den på svagt nedgående.
- Och kanske kan jag stanna till för ett snabbt dopp vid er fina brygga.

I dag klockan 13 är samfällighetens styrelse kallad till gatukontoret för att få information om projektet.

1 kommentar: