Hjul på tunnorna |
Inga stora sopbilar kommer att köra in i gångarna.
Med en fjärrkontroll styr sophämtaren tunnorna från tomterna så att de på vägen rullar ut till insamlingsbilen vid Kungsljusvägen.
Lösningen är samordnad med den nya sopentreprenören Suez, som tar över i dag 1 april, och asfaltering av vissa vägar.
Styrelsen har sagt nej till att bilarna för hämtning får köra in och tömma de nya fyrfackstunnorna. Våra vägar klarar inte det.
För kommunen och Sysav var det här ett stort avbräck i utvecklingen av sophantering på ett miljövänligt och hållbart sätt.
En ny lösning krävdes därför. Flera möten ordnades för hitta en öppning.
Sophämtaren styr med fjärrkontroll |
- Jag har sett hur barn leker och styr radiobilar. Bilarna är ju ganska stora och går fort. Jag funderade på om det inte gick att få samma lösning med soptunnorna.
- Mina barn, som gripits av Greta Thunbergs miljöengagemang, tyckte idén var jättebra och pushade mig att föra den vidare.
- Jag var också inne på tanken med ett annat miljövänlig sätt att häst och vagn, som var aktuellt på Strandhem för tre år sedan, skulle svara för tömningen. Det visade sig bli lite svårt vid omlastningen till själva tömningsbilen.
(klicka på den här länken - http://strandhemliv.blogspot.com/2016/04/hast-tag-hand-om-sopor-och-gras-pa.html)
Fjärrkontroll |
Förslaget med radiostyrda rullande soptunnor togs vidare till Tekniska nämnden och där blev det genast positiva signaler. Nämndens ordförande Andreas Schönström (s), som bor en bit från Strandhem, tycker det är spännande att hans region kan bli förebild för ett helt nytt miljövänligt system. Det kan föras vidare till andra bostads- och villaområden med trånga gator och gränder.
Tekniskt går det till så att fyrfackstunnorna placeras på ett underrede med lite större svängbara hjul.
På underredet monteras ett batteri, en liten radiomottagare och en enkel styrlina. Locket på tunnorna förses med solceller. Därmed är batteriet alltid laddad.
Hämtningsbilen för fyrfackstunnor |
Varje väg får sin speciella tid när tunnorna töms, så de boende vet och undviker att köra bil samtidigt som tunnorna behöver rulla fram på vägen.
För att tunnorna ska rulla smidigt krävs perfekt vägunderlag
Asfaltkross |
Det blir på de vägar som Strandhem under försommaren ska provbelägga med asfaltkross. I vägbanan kommer det att fräsas ner en drivlina som tunnorna följer elektroniskt så att de inte glider fritt omkring.
Tunnorna måste stå ute vid vägen på en lätt åtkomlig plats. De behöver inte stå där jämt, men måste finnas på plats varje avhämtningsdag, lätt och öppet åtkomliga. Inga grenar eller buskar får hindra. Vaktmästaren som gått en kurs i utbildning med röjsåg, kommer att gå omkring och hjälpa boende som kan behöva fräsa undan någonting.
För den nya entreprenören av sophämtningen, Suez, som tar över i dag, kommer satsningen perfekt.
”Vi är ett företag som är starkt drivande i att hitta nya sätt att hantera och förädla avfall där vi tar fram nya modeller, ny teknologi och nya lösningar som är livsviktiga för vår framtid”, heter det i programförklaringen.
”Smart teknologi och möjligheten att integrera digital teknik för att optimera insamlingsrundorna, minska bullerföroreningar och koldioxidutsläpp är viktiga ledtrådar i vår verksamhet, heter det vidare.
Färdigställandet av vägarna och byte av tunnorna kommer att börja under försommaren.
Vilka vägar det blir är ännu inte bestämt, men troligen blir det på Aster-, Hornviols- och Gladiolusvägarna. Där bor bl a ordföranden och flera styrelsemedlemmar och de vill i närbild få en överblick på hur systemet kommer att fungera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar