onsdag 3 augusti 2011

Skyltar och kort ställer nya frågor


I måndags dök de upp.
Vid idrottsplatsen, lekplatsen och bryggan.
Tre nya skyltar som förklarar vad som är privat och att nyttjandekort krävs.
Ett försök att skapa bättre ordning.

Korten delades ut till alla boende i våras.
De ska vid förfrågan visas som bevis på att man har rätt att vara på anläggningarna.
Många tycker det kommit utomstående som utnyttjar våra tillgångar.
Samfälligheten sköter områdena och svarar för underhåll.
Om vi märker ökat slitage och förstörelse från utomstående blir det irritation.
Därför kom nyttjandekorten och skyltarna.

En boende är lite upprörd över skyltarna och korten och säger:
- Om någon frågar mig om jag har nyttjandekort kan jag motfråga: vad har du för befogenhet att fråga mig? Är du polis?

En annan boende säger dock:
- Jag har kört bort flera från tennisbanan. De har flyttat omkring saker och gjort lite åverkan.
I våras var det lite tjafs då ett utomstående gäng kört med cyklar, mopeder och motorcykel ut på bryggan.
Det här är inte helt lätt.
Konstaplarna
Kling & Klang har ännu inte trätt i tjänst.
Så vem ska då gå omkring och kolla att folk har nyttjandekort?
Alla som bor på området kanske känner att de har en rättighet att fråga, men få vill väl ta på sig den snutigheten.

Vi lever i ett öppet samhälle och område.
I princip är vi alla grannar, känner varandra ytligt och säger hej när vi möts.
Men mycket nytt folk dyker upp.
Det kan vara nyinflyttade som vi ännu inte känner - eller utomstående som utnyttjar tillgångar på vårt område.
Jag tar ofta en sväng ut på bryggan. För ett dopp eller kolla in utsikten och andas in havsluft.
Det är en hel del jag träffar på, men inte alltid någon jag känner igen.
Särskilt baddagar brukar det var många nya ansikten.

Vem på Strandhem går omkring med sitt kort?
Och om någon frågar, vad svarar man?
- Nej, jag har inget kort på mig. Ska jag gå hem och hämta det och visa för dig?

Skyltar, kort och öppenhet.
Vi har nog ännu inte hittat en smidig lösning.

4 kommentarer:

  1. Jag tog en liten promenad idag, med min hund, på piren ut mot bryggan. Jag har alltid respekterat att hunden inte ska ut på bryggan. -Det är trångt och alla uppskattar inte 40kg hund in på livet.

    Vissa morgonbadar,andra blir rastad av hunden och passar på att njuta av utsikten.

    Idag blev jag avbruten i morgonrutinen av att en otrevlig tant ifrågasatte min läsförmåga och sa åt mig att inga hundar får vara på bryggan.
    Jag förklarade att jag inte är på bryggan utan på piren men det gick hon inte med på.

    Så här i efterhand tycker jag händelsen var lite lustig eftersom hon, med sällskap, cyklade på det hon ansåg vara brygga. Att vi inte får cykla på bryggan vet vi ju sedan tidigare.

    Jag tycker den nyuppsatta skylten vid grindarna mot piren och bryggan borde flyttas till platsen där bryggan tar vid. På detta viset slipper vi onödiga missförstånd.

    SvaraRadera
  2. Det bästa vore en låst grind på bryggan. Alla boende har postnyckel och detta system skulle fungera utmärkt även på bryggan. En grind som är placerad ca 5 meter ut på träbryggan och som sticker ut på sidorna är nog den bästa lösningen.
    Ska vi kunna behålla bryggan så är det nog enda lösningen. Visst är det bra med öppenhet men det finns också gränser för detta.
    Vi betalar själva för underhåll och liknande. Och vad gör man när folk struntar i skyltarna, vem ska avvisa obehöriga?

    SvaraRadera
  3. Petra Lönnqvist4 oktober 2011 kl. 21:38

    Kan man inte få köpa nyttjandekort/säsongkort? På så vis bidrar man ju till underhållet...

    Granne till strandhem

    SvaraRadera
  4. Jag håller med Wille! Tyckte det var sååå tråkigt när jag en dag gick bort till piren för att min älskade lilla hund skulle få doppa tassarna där borta där man tar ner båtarna (?) som vi brukade göra varje morgon.. Nähäpp, fick inte ens gå ut på piren, vi som brukar gå ut där och blicka ut över havet och njuta lite. Riktigt tråkigt att vi inte kan göra det mer, har barnvagn med mig så det var bara där vi kunde gå ut. Självklart gick vi aldrig ut på bryggan men piren kan jag inte förstå varför vi inte får promenera på. Jag tycker verkligen att den skylten borde flyttas så den står framför bryggan, iallafall hundförbudet. Och jag tycker absolut INTE vi ska sälja nyttjandekort som någon annan här önskade.. Som sagt, trist att jag inte kan se havet med min hund längre medan alla katter strövar fritt och skiter ner våra rabatter =)

    SvaraRadera