fredag 25 maj 2018

Cykla till Emporia och handla? Nja...

Bunkeflostrands centrum Ängslätt – om man nu kan kalla det centrum - är en katastrof.
En affär och en restaurang försöker hålla ut.

Kommunpolitikern Märta Stenevi, MP (t h), tycker att folk i Bunkeflostrand kan cykla till Emporia och handla.
Bara ett politiskt stolpskott kan säga så.
Men jag tog Märta på orden och cyklade till Emporia!


Start på högra sidan vid Strandkyrkan. Gottorpsvägen rakt fram (t h). Strålande sol, varmt, knappt en vind. Perfekt asfalterad cykelbana. Ingen trängsel på banan. En äldre dam med rollator och en ung mamma med barnvagn var allt.
Vid återvinningsstationen blev det ett svagt motlut.
Framme vid rondellen vid bensinstationen/Burger King tog cykelbanan slut på högra sidan (nedan). Bäst är att välja vänstra banan hela vägen.
Efter en kort sväng tillbaka och korsande av Gottorpvägen var jag över på banan på andra sidan.
 
Jag följde skyltar mot Centrum/Hyllievång.
Ny korsning och se, där skymtar Emporia (nedan). Rakt ner genom en fin björkallé på båda sidor, under någon bro, lätt nedförsrull.
Passerar rondellen där bilar kör in till Emporia, vidare framåt, upp på höjden och nu syns Emporia tydligt på andra sidan vägen.
Efter en sväng under en bro är jag vid ena sidan av Emporia och där tar cykelvägen slut. Efter lite snurrande på parkeringen kommer jag till entrén och där finns cykelparkering under tak, både i ställ och fritt vid stolpar där man kan läsa fast cykeln (nedan). Många hade cyklat hit.
Cykeltid: 23 minuter inkl pauser för fotografering.

Innanför entrén ligger Ica Kvantum, Willys, Systembolaget och Apotek bredvid varandra.
Perfekt för basproviantering.
Dessutom finns en glassdisk och det kan behövas lite svalka en varm dag (nedan).
På en ljusskylt på Emporias fasad läste jag en reklam i stil med ”Trångt med plats? Prova våra förvaringar på alla våningsplan.”
Visst – men jag har mera problem med hur jag ska få hem det jag handlat, särskilt om jag kommit på cykel.

Med en korg framme och korg bak kan jag få plats med mjölk, mineralvatten, juice, kanske någon flaska till, Kvarg, franskbrödbullar, grönsaker, frukt, ost, rökt korv, en flintastek till grillen, någon konserv och lite till som brukar stå på min inköpslista.
Det är inte lämpligt att hänga några påsar på styret eller packa ryggsäcken.

Nej Märta Stenevi – till Emporia cyklar man inte och handlar!
För vägen hem valde jag andra utfarten, men kom snabbt in på samma bana hem. Mycket nedför med frihjulsrull. Tillbaka vid Strandkyrkan efter 17 minuter.
Så på ett sätt har Märta Stenevi rätt – cykelvägen till Emporia är perfekt.


Märta Stenvi bor på Djupadal. Närmare cykelväg därifrån till Emporia än från Bunkeflostand.

1 kommentar:

  1. Är det inte samma politiker som tycker att man ska bygga höghus vid Bomhögsvägen tvärt emot egna löften om naturstråk mm i stället för i Djupadal där hon själv bor. Känns detta igen från Miljöpartiet? Gärna att andra drar ett strå till stacken än de själva...

    SvaraRadera