fredag 25 maj 2018

Märta Stenevi: Jag cyklar alltid!

Jag ställde några frågor om cykling till Märta Stenevi, MP, kommunalråd för stadsbyggnad och service, om hur hon själv cyklar. (se mitt tidigare inlägg om att cykla till Emporia).
Märta är flitig på cykeln, som ni ser.

*Hur är du som allmän cyklist? Mål och syfte med cyklandet?
- Jag är vardagscyklist, cyklar överallt. Det är praktiskt, snabbt, bra för mig som inte hinner träna som jag borde, och så innebär det att jag inte belastar klimatet eller våra barns luftkvalitet på det sätt jag hade gjort om jag körde bil. Dessutom innebär det att mina tre döttrar också cyklar dit vi ska och förhoppningsvis innebär det att de får goda vanor framåt och mer rörelse i vardagen.

*Cyklar du till och från jobbet? Hur ofta?
- Alltid. Om det är riktigt, riktigt halt och jag ska lämna barn på förskolan så tar jag bussen, men det händer inte så ofta i Malmö.

*Cyklar du och handlar?
- Ja, självklart.

*Brukar du cykla till Emporia och handla?
- Ja, det händer ganska ofta. Ska jag ta tåget så cyklar jag från Hyllie, och då gör jag ibland ärenden på vägen hem. Men min vanliga butik är närmare mitt hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar