Klagshamn visade tidigt vägen för att vi har en busslinje till stan.
I dag är det kanske lite av Klagshamns fel att vi inte har buss 4 direkt till Limhamn och stan.
I lördags firades att det var 100 år sedan en busslinje startades mellan Klagshamn-Ängslätt-Limhamn.
Bussen - bild ovan - kallades Romelidönan. Ett namn den fick för att den förde ett väldigt oväsen när den dundrade fram på vägarna.
Bussen hade järnhjul med en slitbana i hårdgummi.
”Bekvämligheter” ombord var träbänkar placerade på längden på flaket och tak över huvudet.
På sidorna fanns gardiner att rulla ner om vädret var dåligt.
Vägarna var en blandning av grus och rester från kalkstensbrytningen.
Bönderna utmed vägen hade ansvar för att sköta sin del av vägsträckningen. Den följde till stor del där Borrebackevägen går i dag.
Rester från kalkstensbrytningen fick de gratis och valde då att lägga den på vägen.
De skarpa stenarna slet fort sönder gummit på järnhjulen. Bussen kunde därför inte rulla fram ljudlöst mellan byarna.
I lördags var det dags för jubileumsturen. Den gamla Romelidönan hade tyvärr inte överlevt.
Malmö Spårvägssällskaps buss Nr 50 (bild t h) hade plockats fram. En Volvo diesel som rullade på 50- och 60-talet. Vid omläggning till högertrafik 1967 byggdes bussen om. Förarplatsen flyttades till vänster sida och den fasta konduktörsplatsen togs bort.
1977 såldes bussen till Kockums, där den fram till 1987 fick rulla i interntrafik. I september det året skänktes den till Spårvägssällskapet.
En stark känsla av nostalgi griper när man kliver in i bussen.
Klassiska skyltar: ”Samtal med föraren är förbjudet under färd” och ”Skym ej sikten för föraren genom främre dörren”.
Låga stolar, runda säten, en kort rygg med en obekväm lutning bakåt.
I bakre delen är några stolar placerade på längden, platser som brukade upptas av sällskap som satt mitt emot varandra och pratade.
Volvon (bild t h) är lite tjurig vid starten från Vårdcentralen i Bunkeflostrand.
Host och ryck.
När den kommer in på Gottorpvägen har den blivit varm och spinner på riktigt behagligt och det känns nästan bekvämare än när dagens 4:a och 6:a kör här.
Genom Vintrie by, gamla och nya delen, Bunkeflo kyrka, Naffentorpsvägen och röran vid ombyggnaden, Klagshamn, Västra Klagstorp och Kvarndala gård, Borrebackevägen, Klagshamnsvägen, förbi Strandhem och Bunkeflostrand igen…
Alla nybyggnader gör att man knappt ens kan ana grusvägarna och åkrar som fanns här en gång.
I Klagshamn byggs det på ena sidan vägen - på den andra ligger de sista åkrarna i stora fält, prydliga raka rader med upphöjningar som verkar vara gjorde för hand och med spår emellan.
Denna nostalgitur kostade 50 kr tur och retur (bild t h). I dag ska enkelbiljetten gå på 16.80 - om man nu inte råkar på dubbelbetalning…
Klagshamn gav oss den första bussförbindelsen.
Och varför kan det då i dag vara Klagshamns fel att vi inte har buss 4 direkt till Limhamn?
Ja, ytterst få vill åka ända till Klagshamn. Därför vänder bussen i Bunkeflostrand.
Fick, av en slump, koll på bilden av den gamla bussen och lade ut den på facebookgrupp "Limhamn - ett historiskt perspektiv".
SvaraRaderahttps://www.facebook.com/groups/507389636020572/
Jag är lite nyfiken på om någon vet mer om den gamla busslinjen, dess historia - och om bilden på den gamla bussen är tagen i Limhamn. Går det t.ex. att identifiera byggnaden bakom bussen?
Det var jag som höll i arrangemanget och gjorde biljetterna. Min far, som är ifrån Naffentorp, har åkt med Romelidönan, det var från honom som jag har hört namnet. Här finns mer om den, https://uploads.staticjw.com/bu/bunkeflogille/transporter-.pdf
RaderaBussens registreringsnummer var M186 och tillverkad av Scania-Vabis.
SvaraRaderaBussen registreringsbesiktigades den 28 mars 1912.