tisdag 22 maj 2012

Sommar eller vinter avgör när posten kommer

Var är posten?
Kanske i Tygelsjö.
Till Strandhem kommer den sist och sent.

Många irriterar sig på den ojämna tiden när posten är utdelad.
Ibland kan den dyka upp så sent som efter kl 17.

Tommy Nilsson har länge stött på om det här.
- Jag har tidigare talat med postchefen och hon sa (13 januari 2012) då a
tt vi skulle få posten kring middag, men det fungerade bara i två veckor.
- När jag i fredags pratade med vikarierande postchefen blev han lite irriterad när jag påtalar att vi gjort så bra på Strandhem med ljus värmestuga. Så nu tar brevbärarna det sist, eftersom det är det enklaste jobbet. Man har ju lärt sig att börja med de ”tråkiga” uppgifterna först.

- Jag tror inte brevbärarna lämnar Bunkeflostrand inom så stort tidsspann som vi får posten, säger Tommy.

- Försökte förklara följande för honom: Det tar 0,5-1 timme att dela ut posten på Strandhem och då får övriga rundan vänta 0.5-1 timme. Börjar man i andra änden får vi på Strandhem vänta fem timmar. Vi märker detta, men tror inte de i Tygelsjö märker om de får posten en timme senare.
- I fredags klockan 10 mötte jag en postbil på väg mot Klagshamn. Han gav då ett för mig nytt svar, att det området 51 var prioriterad vilken inte 34 är.

I måndags var Tommy i kontakt med Pernilla Hinderoth, chef för utdelningscentralen i Bunkeflostrand. Hon sa då:

- Jag vet att jag sa att ni skulle få posten kring middagstid sommarhalvåret, men det har strulat hela våren och jag har fått göra tre omläggningar. Nu ska det bli så att ni på Strandhem får posten först (middagstid) under sommarhalvåret, men får den sist på vinterhalvåret (16-tiden).
- Visst infinner sig en känsla av att man laborerar med Strandhem, säger Tommy.

- Post och Telestyrelsen säger bara att man ska få post dagligen (vardaga
r).
- Mattias Danielsson, som är chef för Lindeborgsområdet, där Strandhem ingår, säger att ambitionen är att alla ska ha posten senast klockan 16.


Vi tackar Tommy för grävjobbet.
Nu är det absolut sommar och då får vi se om posten ligger i facken vid middagstid, vilken väl bör innebära mitt på dagen.

FOTNOT: I dag, 22 maj, delades posten ut klockan 12.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar