fredag 25 maj 2012

Zooma in zonerna till en och samma

Busskrånglet med linjerna 4 och 6 fortsätter!
Flera har åkt på dubbel betalning mellan Strandhem och Limhamn!
Jag är en av dem.
Men jag gav mig inte och klagade hos Skånetrafiken.
Inte så mycket för pengarna, utan för att krånglet retar mig!
Fick ett litet sockrat presentkort tillbaka för tre resor som dubbelbetalats!

Varför ska det vara ett sånt strul?
Priset inom Malmö stad är två zoner - 16.80 kr. Malmö och Bunkeflo är två olika zoner så priset blir detsamma.
Logiskt sett tycker jag då att det ska vara
EN och samma kostnadszon och att jag bara behöver sätta kortet mot läsaren så är det grönt.
Man jag måste säga till chauffören när jag kliver på vid Strandhem/Naffentorpsvägen vart jag ska. Annars blir det ny betalning vid bussbyte.

Jag råkade ut för det vid en resa till Limhamn. Chauffören vägrade ändra. Han skyllde på fel i automaten. Hårda ord. Dubbel betalning.
Det var där jag klagade hos Skånetrafiken.
Senast hände samma vid ett byte i Bunkeflostrand till 4:an, men då gick chauffören med på att lägga tillbaka pengarna i kortet när jag förklarade att jag precis klivit av 6:an.

Chauffören måste alltså knappa in något i sin apparat.
Ett alldeles onödigt krångel, tycker jag.
Chaufförerna har det ändå tillräckligt tufft med stopp-start och besvärlig trafik. Gnälliga passagerare gör inte jobbet lättare.
De ska därför inte behöva ha extra jobb för att knappa in två zoner när det ändå kostar en och samma summa mellan dem.

Detta zonstrul retar mig!
Malmö stad och några andra myndigheter måste förenkla lite.
Det är samma med posten. Bunkeflo och Strandhem hör till zon Tygelsjö! Därför får vi får post så sent.
Så här får det inte vara med zonerna!

Malmö stad växer! Bunkeflo bör sedan länge vara inkorporerad. Strandhem och alla nybyggen runtom likaså. Och även Klagshamn!
Dags att räkna allt som en och samma zon: Malmö stad.
Men Tygelsjö anser jag ännu ligger lite offside, inte tillhör stans direkta närområde.

FOTNOT: På lördag 26 maj ordnar Bunkeflo gille guidade turer med veteranbussar men anledning av att det är 100 år sedan bussen gick mellan Klagshamn och Limhamn. Bussarna avgår från vårdcentralen i Bunkeflostrand varje jämn timme mellan 10 och 13. Platser kan finnas kvar för de som inte bokat. Pris: 50 kr.

2 kommentarer:

  1. Ja, priset inom Malmö är 2 zoner.
    MEN, det ni/du har missat är att man måste välja till en zon när man köper sitt periodkort annars kan inte maskinen läsa av att man korsar till just den zonen.
    Detta gäller däremot inte när man reser med JoJo Reskassa inom Malmö.
    Vilket tydligt framgår i Skånetrafikens egen hemsida om priser och zon:
    https://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=26940&epslanguage=SV

    SvaraRadera
  2. Priset inom Malmö med Jo-Jo reskassa är samma inom två zoner. Kliver jag på buss 6 vid Strandhem (eller Klagshamn) och vill byta till 4 i Bunkeflostrand, måste jag vid påstigandet vid Strandhem säga till chauffören så att han knappar in det - om apparaten fungerar. Det gör den inte alltid, eller att chuffören inte klarar det. Säger jag inte till får jag betala för ny resa när jag kliver på 4:an i Bunkeflostrand.
    Det menar jag är emot all logik och enkelhet!

    SvaraRadera