onsdag 11 juli 2012

Red ut skillnaden mellan "fort" och sakta"

Skyltarna om att köra sakta blir fler och fler på Strandhem.
Det kan vara dags att reda ut två begrepp:
Vad är ”fort” och vad är ”sakta”?
Vid infarten sitter en rund gul-röd skylt om 30.

Den anses gällande för hela området.
Men tydligen är den övre gränsen för hög -
även om ingen håller 30.

Jag har testat detta lite.
När jag rullar fram i grusgångarna står hastighetsmätaren på 15, i verkligheten är det kanske något mindre.
Jag upplever att detta är att rulla sakta.
När jag kör upp till 25 och strax över säger passager
are: Varför kör du så fort?!
Jag tycker själv det känns lite fort och osäkert.


Därför kan det behövas en ny enhetlig skylt vid infarten
som anger en lägre högsta hastighet.
Gångfart, 10 km, 15 km..?
Styrelsen kan endast arbeta för att få fram rätt skylt som
då blir en rekommendation. En klar maxgräns.
Det är alltid den enskilde bilföraren som är ansvarig för hur fort bilen kör och hur skyltarna efterlevs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar