lördag 16 augusti 2014

Helt nya vyer med cykelvägen till stan

Upp på hojen och följ cykelspåret till stan och upplev helt andra vyer än med bil och buss.
Trampa ut från Strandhem och mot Bunkeflostrand.

Sväng in på Båtmansstigen - direkt nedanför vändplatsen för buss 6 - och det är raka spåret ner till sundet.
Här öppnar sig ljuset och strandängarna med betande får och Bron i fonden.
Cykelbanan av
stenmjöl är slät och hjulen rullar lätt.
Villorna med panoramafönster eller ”lotsutkik” ligger på andra sidan.

Bunkeflostrand boulearena.
Efter några hundra meter dyker Grevens park upp och bryter av i villaraden.
Sväng upp och här ligger Bunkeflostrands boulebanor - perfekta och välvårdade. Hit brukar ibland Strandhems boulegäng komma för årliga möten och ofta ha fräckheten att vinna över värdarna.

Lite längre fram dyker fotbollsplanerna upp. Strax före den,
sväng av åt höger och trampa en bit upp. Här i skogsdungen ligger Safariparken - helt djungelliknande med elefanter, giraffer och apor i naturlig storlek. Broar, hyddor och täta smala djungelstigar.

Trampa ner till stigen igen och bort till John Lundvallsgatan. Följ skylten ”cykelspåret” och förbi scoutstugan och framåt.

Här börjar ett tufft motlut.
Här väntar kraftprovet och utmaningen: backen uppför som leder mot Bron.
Det kan gå att trampa hela vägen uppför med en oväxlad cykel, men det är ett tufft test av benstyrka och kondis.
Väl uppe är det läge att pausa och njuta av utsikten. Bänkar finns att sitta på. Längst bor skymtar Strandhem och vår brygga.
Rakt nedanför ligger en liten, liten sandstrand. Gå stigen ner och njut en liten stund på en egen liten playa.

Den lilla vita fläcken i mitten är sandstranden.

Sen är det slät asfalt fram till Bron som träder fram i en helt annan vy. Det känns mäktigt att på cykel rulla under Bron, se pelarna och ha tågen och vägbanan över sig.Efter bron är det lite uppförslut och fram till ett svannliknande område innan det är dags för nästa vy: utsiktsplatsen.
Från utsiktsplatsen vid Bron mot Sibbarp och Västra hamnen.
Här är vyn lite mera välkänd: barnviken, Sibbarp, bryggorna, Ön och delar av de gamla cementsilosoarna som lämnats kvar skymtar långt bort.
Trampa in genom Sibbarps camping och ut på cykelbanan igen förbi kallbadhuset.  Utmed stigen finns gott om glasskiosker, toaletter och duschar.

Raka spåret genom Sibbarp mot Ribban.
Sväng ut mot Strandgatan och följ den en bit, korsa Övägen, en bit utmed Limhamsvägen, in på Packhusgatan och Magasingatan.
Kasta en blick på det nybyggda området Limhamns läge innan bågskyttebanan dyker upp och sen följer hela den fina Ribersborgsstranden med perfekt asfalterad cykelbana.
Utmed härliga Ribersborg.
När Öresundsparken tar slut blir det valfri väg: ner mot Västra hamnen eller in mot stan.
En härlig, frisk tur med fina utsikter och många tillfällen för pauser. Räkna med två timmar fram och tillbaka, plus pauserna.
Samma väg tillbaka upplevs kanske som lite lättare. Motluten känns mindre och det rullar fort nerför på frihjul på flera ställen.