söndag 5 juli 2015

"Strandhem bör uppskatta sin vaktmästare"

Egen anställd vaktmästare - eller anlita ett entreprenadföretag?
Frågan är aktuell nu när vår vaktmästare Roger slutar.
Från läsaren Rosmari har jag fått en inlägg som försvarar förhållandet att ha en egen vaktmästare.
*     *     *     * 
"Vår vaktmästare Roger slutar efter fyra år. Jag är mycket ledsen däröver och känner mig engagerad i frågan. Tycker att Roger är idealtypen för en vaktmästare på Strandhem. Han sköter så vitt jag förstår jobbet med engagemang och perfektion (bl a gatorna som ingen annan klarat), men bryr sig också om människor, byter några ord på gatan och kan få för sig att hjälpa någon gammal tant på sin lunchrast. (Han är noga med det: på min rast får jag göra vad jag vill, den är inte betald tid.)

Denna vaktmästarens sociala funktion borde vara uppskattad på ett ställe som Strandhem. Men jag tror tvärtom den givit klander från styrelsen. Att Roger har firma som gör att han på sin "fritid", mot korrekt betalning och Rot-avdrag, har kunnat erbjuda extratjänster, tycker jag är ett perfekt arrangemang. Borde rekommenderas alla sådana här ställen, om det finns några av detta slag. Det har varit livsviktigt för mig, som väl inte är den enda gamla änkan på byn, om än ett utdöende släkte här.

vitt jag förstår är främsta motivet för att Roger slutar att han inte kan få heltid. Men som jag uppfattar det handlar det också om att styrelsens (genom tiderna) bristande respekt för sina vaktmästare. Och för denne Rogers alldeles särskilda kompetens. Om han fått lite fria händer och lite uppskattning i stället för klankande på bagateller så tror jag att inte bara vägarna, gräsmattorna och blommorna utan också människorna på Strandhem skulle kunnat skatta sig lyckliga.

Men det där med människorna, som kan behöva en hjälpande hand, verkar för styrelsen (dess ordförande?) bara vara ett störande moment. Så som jag förstått saken. Jag vet ju egentligen bara hur Roger jobbar, utifrån den hjälp jag fått (fakturerat på hans firma), på kvällar och helger. Men jag tror att han löser problem på samma sätt och lika engagerat i sitt vaktmästarjobb. Jag skulle omedelbart anställt honom, om det handlat om ett självständigt arbete, där det krävs en mångkunnig, noggrann och uppfinningsrik person, med inställningen: "det ordnar sig". För mig personligen är det väldigt mycket som inte skulle ordnat sig utan Roger Nilssons hjälp. 

Men min mer allmänna synpunkt är att jag tycker att en styrelse för ett ställe som Strandhem bör bemöda sig både om att och i någon mån uppskatta vad deras ende (nästan) heltidsanställde gör och fråga sig: hur svarar det mot de boendes behov? Är det t ex inte ogint att vaktmästaren inte kan få låna Samfällighetens släp för att (utanför sin arbetstid) få köra bort lite skräp som vi gamla tanter utan bil, inte kan ta oss till tippen med? Är det egentligen inte vårt släp: de boendes? Är det styrelsen som äger det? Eller vi, som betalar? 

Jag tycker att det är mycket sorgligt att det på Strandhem (detta mitt lyckorike där jag - kanske nostalgiskt – tyckt att alla hjälper varandra ) händer att styrelsen kollar så att det i släpet inte ligger något som någon tant inte kunde bli av med. Småsint och ogint – och fullständig oförmåga att se och uppskatta en vaktmästarkompetens, som kanske går lite utanför ramarna på strikta regelverk."

4 kommentarer:

  1. Rosmari har nog brett stöd i sina synpunkter. En vaktmästare fyller många funktioner, mer än att bra sköta våra gemensamma ytor. Den sociala funktionen är viktigt, att byta några ord med de boende och bli lite av kontakten mellan boende och styrelse.
    Styrelsen har nog grund till att det inte finns utrymme för en heltidstjänst som vaktmästare. Men det finns en annan viktig roll vid sidan om:
    Många boende vill ha tillgång till en "fixare". Någon nära, lätt att få kontakt med och som de känner:
    Veteraner som inte längre orkar med allt, småbarnsföräldrar och de som jobbar som inte hinner med och de som anser att de inte kan eller vet hur saker ska göras.
    Där kommer "fixaren" in, som på boendes uppdrag ordnar något mot betalning och rot-avdrag. Uppdrag som fyller den andra halvan vid sidan om vaktmästartjänsten.
    Rollerna ska gå att klart skilja åt. Vaktmästaren har sina bestämda uppgifter med styrelsen som arbetsgivare. Om samfällighetens arbetsredskap, som släpvagnen, får användas i "fixarrollen" kan också bestämmas.
    Inom bostadsrättsföreningar, samfälligheter, koloniområden och liknande arbetas det för att få fram sådana "fixare".
    Det kan nog Strandhem också lösa.

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara hålla med. Vår vaktmästare är en tillgång för hela samfälligheten med sin sociala kompetens utöver sin yrkeskompetens. Det är minst lika viktigt att kunna slänga några ord med folk som att sköta jobbet. Det blir lite tråkigare på Strandhem om Roger slutar. Kjell Johansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det väl ännu bättre för dom som behöver en fixare. Nu är han tillgänglig hela tiden.

      Radera
  3. Vaktmästaren som anställningen upphört för saknar eget företag och kan således inte fakturera samt låta fastighetsägare nyttja rotavdraget.

    SvaraRadera