söndag 12 juli 2015

Titta vad som hittas i klart vatten!


Ser man på! Vad hittas inte i vatten!
Inte bara det som göms i snö kommer fram i tö.
Sånt som göms i stormigt vatten kommer fram när det är stilla och glasklart.
Som mina försvunna glasögon.

De försvann vid morgondoppet på onsdagen. Det var frisk vind, nära storm. Glasögonen som låg på bänken var borta efter doppet. Hur det nu kunde gå till. Planket borde skyddat.
Jag letade under och kring bryggan. Inga glasögon. Anade väl att då åkt med vinden och hamnat inne i vassen.
Kollade både på torsdagen och fredagen och lördag morgon. Inga glasögon.
En koll även på lördagseftermiddagen. Vattnet var lugnt och glasklart. Gick på bryggan och spanade ner och utåt vattnet. En mamma som var där med en liten dotter undrade vad jag tittade efter.
"Är det dem", sa hon och pekade på något som låg 8-9 meter ut i vattnet.
Det var mina glasögon!
Dottern hade upptäckt dem en stund tidigare och nu gick hon ut och hämtade dem.

Eftersom det var mina enda glasögon gick jag redan på onsdagen till optikern och beställde nya. Fick ett extra par för ett litet tillägg. Men ingen garanti för att de skulle vara klara senast torsdag, inför en resa.
En annan optiker skulle försöka fixa ett par så fort det gick. De var klara redan på fredagen.
Så snart har jag fyra par som hjälp till att ha skarpa ögon på saker och ting på Strandhem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar